Fakta – Fakta Menarik Mengenai Jambatan Pulau Pinang:
- Idea pembinaan jambatan ini cetuskan oleh perdana menteri kedua Malaysia Tun Abdul Razak
- Pembinaan jambatan ini dirancang semasa pentadbiran perdana menteri ketiga Tun Hussein Onn pada akhir 1970-an
- Pada 1982, perdana menteri keempat Tun Dr Mahathir Mohamad, secara rasmi menanam cerucuk pertama Jambatan Pulau Pinang bagi menandakan bermulanya pembinaan projek bersejarah ini.
- Direka bentuk oleh anak jati Pulau Pinang iaitu mendiang Tan Sri Prof Ir. Chin Fung Kee, pakar dalam bidang kejuruteraan geoteknikal dan bekas pemangku Naib Canselor Universiti Malaya.
- Ketiga terpanjang di dunia
- Kelima terbesar di dunia
- Panjang keseluruhan: 13.5 km (8.4 batu)
- Panjang melintasi air: 8.4 km (5.2 batu)
- Laluan Pulau Pinang: 1.5 km (1.0 batu)
- Laluan Seberang Prai: 3.6 km (2.2 batu)
- Laluan: 4 Laluan (6 laluan masa hadapan)
- Tinggi menara dari aras air: 101.5 Meter
- Tinggi jambatan dari aras air: 33 Meter
- Gantungan utama: 225 Meter
- Gantungan hujung: 107.5 Meter
- Gantungan lain: 40 Meter
- Had laju: 80 km/j
- Kos pembinaan RM 850 Juta
- Pada 3 Ogos 1985, Tun Dr Mahathir merasmikan pembukaan Jambatan Pulau Pinang apabila beliau menyeberanginya dengan memandu Proton Saga berwarna merah, yang dipasang dengan bendera Malaysia. Turut menaiki kereta nasional itu ialah isteri beliau Tun Dr Siti Hasmah, yang duduk di kerusi penumpang depan, manakala Ketua Menteri Pulau Pinang, Mendiang Dr Lim Chong Eu , Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Vellu serta Pengerusi Proton, Allahyarham Tan Sri Jamil Jan, duduk di kerusi belakang.
- jumlah cerucuk yang digunakan bagi membina jambatan ini adalah sepanjang 648 km, sama dengan jarak dari Butterworth ke Johor Bahru.
- Jambatan unik ini mampu menahan kesan gempa bumi berukuran hingga 7.5 pada skala Richter.
- pengendali plaza tol jambatan ini merupakan pengendali plaza tol pertama di negara ini yang memperoleh persijilan MS ISO 9002 dan yang pertama menyediakan kemudahan bayaran tol melalui kaedah Contactless Smart Card.
- Reka bentuk jambatan ini menggunakan kaedah gelegar konkrit dengan kabel penahan seperti yang terdapat pada San Francisco Golden Gate Bridge, bukannya kaedah tambatan keluli yang digunakan dalam pembinaan Sydney Harbour Bridge
Antara Anugerah Yang Dimenangi:
- 1986 - Grand Award in the United States of America Engineering Excellence
Competition sponsored by the Council of Consulting Engineers, Washington.
Competition sponsored by the Council of Consulting Engineers, Washington.
- 1993 - FIABCI Special Award (Development and Construction Phase Category)
daripada International Real Estate Federation of Malaysia.
daripada International Real Estate Federation of Malaysia.
Bagi mereka yang belum biasa menyeberangi Selat Selatan menggunakan Jambatan Pulau Pinang, jangan lepas peluang semasa menyertai Mesyuarat Agong Dwi Tahunan nanti untuk berbuat demikian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan