Objektif

PERKONGSIAN SEGALA BENTUK ILMU PENGETAHUAN, MAKLUMAT, AKTIVITI - AKTIVITI UNTUK KEBAIKAN SELURUH PENOLONG PEGAWAI TANAH PULAU PINANG DAN SELURUH PENOLONG PEGAWAI TANAH DI SEMENANJUNG MALAYSIA SERTA UMUM.




Isnin, 6 Disember 2010

Jeruk Buah Pala


Terdapat lebih kurang 100 spesies pokok pala yang dikenalpasti tetapi yang penting dari segi perdagangan ialah pokok pala biasa atau harum – Myristica Fragrans. Spesies ini dipercayai berasal dari Kepulauan Banda, Indonesia.

Selepas inggeris menguasai Kepulauan Banda dari tangan Belanda mereka membawa keluar benih pala dari kepulauan tersebut dan menanamnya di Caribbean khususnya di Grenada. Spesies yang lain termasuk pokok pala Mumbai, M. Malabarion dari India. Sejarah tanaman pala di Pulau Pinang pula adalah rentetan penaklukan orang-orang Ingeris dari tahun 1786.

Jeruk buah pala keluaran negeri Pulau Pinang amat terkenal dan menjadi sebutan ramai. Malahan sesiapa yang berkunjung ke negeri ini pasti menjadikannya sebagai buah tangan / ole-ole untuk dibawa pulang serta dihadiahkan kepada sanak saudara dan rakan taulan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Topik Berkaitan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...